Medverkande, förhör samt offentlighet gällande förundersökning

Hej! Jag har en anhörig som polisanmält sin fd sambo för misshandel under ca ett års tid (stryptag, sparkar mot buken samt slag). Hon har bilder från tidigare tillfällen i sin mobil (blåmärken osv)som polisen fått se vid polisanmälan, och vid det första polisförhöret fotades henens akuta skador efter den aktuella händelsen, och ett rättsintyg gjordes även några dagar efter. Nu säger hon att hon inte orkar med någon rättslig process och vill inte medverka. Jag som anhörig till henne, hennes fd make samt en granne som var inne till dem samma kväll som det hände (den händelsen som gav upphov till polisanmälan) är förhörda ch vi kan vittna om blåmärken, de skador vi såg då och vad hon sagt till oss förut har hänt. Rent generellt (jag förstår att ni inte kan uttala er om specifika fall); hur brukar åklagaren tolka sådana här fall? Kan man driva det till åtal trots att kvinnan inte vill medverka eller är det i praktiken omöjligt? Kan man genomföra en förundersökning utan att förhöra den misstänkte gärningsmannen? Om man besöutar sig för att lägga ner förundersökningen, kan man få ta del av förundersökningen då eller är den inte offentlig då? Jag vill absolut vara anonym på er hemsida,med hänsyn till de involverade, tack!

Lawline svarar

Hej och tack för dina frågor som jag ska försöka att besvara en och en. Inledningsvis kan det konstateras att det övergrepp din anhörige utsattes för kvalificeras, om inte som grov misshandel, som misshandel i enlighet med Brottsbalk (https://lagen.nu/1962:700) 3 kapitlet 5 och 6 §§. Gällande den här typen av brott har åklagaren allmän åtalsplikt vilket innebär att det är hans eller hennes skyldighet att inleda en förundersökning och väcka åtal om brottet kommer till dennes kännedom. Om inte brottsoffret vill medverka vid förundersökningen innebär inte detta att förundersökningen per automatik läggs ner. Att så ofta ändå sker beror på att om brottsoffret försvinner så förvinner även det bästa vittnet vilket mer eller mindre onödiggör/omöjliggör ytterligare arbete. I ert fall berättar du att det finns fler vittnen vilket inte bör göra det till en praktisk omöjlighet för domaren att driva åtalet vidare. En förutsättning är dock att ni själva bevittnat misshandeln. Att bara ha sett skadorna och höra hur dessa orsakars kommer med stor sannolikhet inte räcka för att säkra en fällande dom. Förhör måste inte hållas med den misstänkte under förundersökningen. I Rättegångsbalk (http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19420740.HTM) 23 kapitlet 6 § står bara att förhör må (det vill säga får) hållas med envar. Dock brukar den misstänkte förhöras eftersom detta brukar ha betydelse för utredningen. Information från förundersökningen samlas i något som kallas förundersökningsprotokoll. Detta protokoll blir offentligt först i och med att åtal väcks. Väcks inte åtal förblir protokollet således, med hänvisning till den förhördes personliga och ekonomiska förehavanden, hemligt. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare