Misstanke- och belastningsregister

Blev en dag misstänkt för blottning i webcam (sexuellt ofredande). Datorn beslagtogs, jag motsatte mig inget (brev, telefonsamtal m.m) då jag så klart var oskyldig utan lät denna förundersökning pågå, var öppen mot arbetsgivaren om hur situationen låg till. Efter ett halvår fick jag tillbaka min dator efter att vid samma tidpunkt som jag hämtade datorn blev förhörd (medgav bl.a att mailen var min inkl. lite flackande frågor som kändes mer som formella frågor + info om denna "tjej" som skulle ha gjort själva anmälan inkl. om hennes personliga status som absolut inte berörde mig eller verkade vara så possitiva - varför?) och kort där efter lades åtalet ner - troligtvis kapad mail då min mail + ip-nummer och något figerat namn som jag aldrig hört talas om fanns till grund men inget annat som pekade ut just mig. Vidare så därmed ingen grund för fortsatt förundersökning eller åtal (Beslutets slutord: finns heller inget nytt som kan komma att påverka detta beslut för någon grund till någon vidare förundersökning - om jag minns mening helt rätt). Min fråga: Oskyldigt "dömd - misstänkt", hamnar man ändå i något register, finns man med i något kommande utdrag så som straff-, belastning-, misstanke-register vid en Mydighets-, enskild kontroll? OM, hur länge finns man i så fall med där, när skrivs detta i så fall av? Mvh

Lawline svarar

Hej, I misstankeregistret finns uppgifter om den som enligt förundersökningsledares bedömning har varit skäligen misstänkt för ett brott (3§ Lagen om misstankeregister). Det krävs alltså att en förundersökning har påbörjats för att utreda ett misstänkt brott och att det funnits konkreta omständigheter som pekar på att personen ifråga kan ha begått det. Är man skäligen misstänkt, skall man underrättas om detta av förundersökningsledaren (23:18 Rättegångsbalken). Har man inte fått något besked om att man är misstänkt, skall man alltså inte heller finnas i misstankeregistret. När, som i ditt fall, förundersökningen lagts ner och misstanken avskrivits, ska också uppgifterna raderas ur misstankeregistret. I och med att du varken dömts för något brott, fått böter, strafföreläggande eller åtalsunderlåtelse kommer du inte att finnas med i belastningsregistret med de uppgifter som den nu nedlagda förundersökningen gällde. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare