FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/11/2006

Vad menas med hyrköp?

hej,jag undrar vad menas med hyrköp av villa,jag vill sälja min villa,det är en som vill köpa med hyrköp,men vem blir då ansvarig för lån för villan och allt som hör till?om personen som har hyrköpt villan sticker från allt vem blir då skyldig att betala lånerna på villan?om jag ska köpa ett nytt hus räknar då banken med lånerna på det gamla huset också?önskar snabbt svar,mvh lena

Lawline svarar

Hej, ”hyrköp” är inte en i lagtexten definierad term. Jag kan heller inte med ledning av vad du beskriver förstå vad det är som ”hyrköparen” vill genomföra. Men andledning av det är det lite svårt att klart redogöra för svaret på frågan. Klar är att fastighetsköp är en process som innehåller en mängd regler som man måste uppfylla för att köpet skall vara giltigt, det kan därför hända att ”hyrköpet”, inte är ett giltigt sätt att förvärva fastighet på alls. I övrigt kan sägas att du inte bör försöka dig på att själv konstruera avtal av denna typ då värdena är stora och det finns en väl fungerande utarbetad teknik på området. Jag rekommenderar dig därför att vända dig till en mäklare alternativt jurist verksam inom fastighetsbranschen för närmare ledning. Med vänliga hälsningar Oskar Taxén
Rådgivare