Oskäligt hög hyra

Hej! Jag hyr en lägenhet i andra hand och misstänker nu att jag utsatts för ockerhyra från december till dags datum. Lägenheten är en bostadsrätt och uthyraren har tillstånd att hyra ut lägenheten till september. Jag vart uppringd av uthyraren som meddelade mig att uthyrningen skulle fortsätta som vanligt från september men nu säger föreningen att dom inte kommer att ge henne tillstånd att hyra ut i andra hand på grund av att hon verkar ta ut oskälig hyra av mig. Vi har ingått ett kontrakt på obestämd tid och med 3 månaders uppsägningstid. Min fråga är om hon bryter mot kontraktet gällande uppsägningstiden då det bara blir drygt 1,5 månad tills vi skall vara ute? Min andra fråga är om jag då i min tur kan säga upp kontraktet med omedelbar verkar från 1 augusti och inte betala in hyran som betalas i förskott pga detta kontraktsbrott? Mvh /Andreas

Lawline svarar

Hej Andreas och tack för din fråga! Vid upplåtelse av bostadslägenhet i andra hand gäller hyreslagens hyressättningsregler för bostadslägenheter. Hyran ska vara skälig och den är inte skälig om den är påtagligt högre än hyran för lägenheter med likvärdigt bruksvärde. Om du som andrahandshyresgäst har betalat en oskäligt hög hyra har du rätt att i ett år i efterhand begära att få mellanskillnaden tillbaka. Du har även rätt att få hyran sänkt för den fortsatta uthyrningen. Reglerna om återbetalning av överhyra kan du hitta i 12 kap. Jordabalken, (https://lagen.nu/1970:994#K12). Jag tycker att du ska vända dig till hyresnämnden och begära att få tillbaka det belopp som du betalat för mycket. Om du går in på hyresnämndens hemsida, (http://www.hyresnamnden.se/) kan du se vad din ansökan ska innehålla för uppgifter. Du kan ansöka om återbetalning trots att du fortfarande bor i lägenheten. Hyresnämnden fastställer då också hyresvillkoren för den hyrestid som återstår. Med vänlig hälsning,
Angelica RigbornRådgivare