FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt14/11/2006

Preskriptionstider och påföljder för stöld

Hej. Vill höra mig för om preskriptionstider. Idetta fall rörande egendomsbrott och förtal. Finns det en preskriptionstid om jag skulle anmäla stöld av min hund? Hunden bev stulen 2003 - fick först långt senare veta vem som tagit den, genom utredning. Vilken ev straffpåföljd kan det bli? Frågan har ånyo blivit aktuell genom att vissa incidenter nyligen inträffat. Vore skönt att få saken utredd. Även förekom förtal i samband med detta riktat mot mig vilket hade vittgående konsekvenser. Vore skönt att få även detta utrett eftersom det påverkar mig ännu idag. Dock har jag hört att preskriptinstiden är 2 år. Stämmer detta? Jag har fått allvarliga och bestående men av händelserna.

Lawline svarar

Hej, Tillämplig lagstiftning är Brottsbalken (BrB), se http://www.lagen.nu/1962:700 Preskriptionstiden beror på vilket det högsta straffet för brottet är. Brottet stöld finner du i 8 kap 1 §, högsta straffet är fängelse i 2 år, vilket innebär en preskriptionstid på fem år (35 kap 1 § p 2). Straffet för förtal är böter, se 5 kap 1 §. Detta innebär en preskriptionstid på 2 år (35 kap 1 § p 1). Efter denna tid kan påföljd inte utdömas om inte den misstänkte häktats eller erhållit del av åtal för brottet innan preskriptionstiden löpte ut. Beträffande påföljden för den som har stulit din hund är det mycket svårt att säga exakt vad den skulle kunna bli eftersom en rad omständigheter har betydelse. För stöld gäller påföljden fängelse i högst två år, men detta behöver inte innebära att påföljden blir fängelse i slutändan. Rätten bestämmer först vilket straffvärde det aktuella brottet har, 29 kap 1-3 §§. Detta straffvärde bestäms inom ramen för straffskalan (högst två års fängelse). Graden av kränkning ska bedömas enligt 29:1 BrB. Nästa steg är försvårande respektive förmildrande omständigheter enligt 29:2 – 3. Försvårande omständigheter är t.ex. om den tilltalade visat särskild hänsynslöshet eller att brottet utgjort ett led i en brottslig verksamhet. Förmildrande omständigheter är t.ex. om handlandet stått i samband med den tilltalades uppenbart bristande utveckling , erfarenhet eller omdömesförmåga, vilket främst har betydelse beträffande yngre personer. En presumtion för fängelse gäller vid straffvärde på fängelse i ett år eller mer. Presumtionen kan emellertid brytas om det finns tillräckligt starka skäl som talar för en lindrigare påföljd, t.ex. för unga lagöverträdare enligt 30 kap 5 §. I 29 kap 5 § finns de så kallade billighetsskälen. Om något av dessa föreligger, kan man få straffrabatt och t.ex. dömas till böter trots att endast fängelse finns i straffskalan. Av 29:7 1 st framgår vidare att vid brott som någon begått innan han fyllt 21 år skall domstolen särskilt beakta gärningsmannens ungdom. Den får därvid döma till lindrigare straff än som är föreskrivet för brottet. Om brottets straffvärde är under ett år finns en presumtion för annan påföljd än fängelse, detta framgår av 30:4 1 st. Av 2 st framgår att tidigare brottslighet kan beaktas i vissa fall och ställa tillbaka presumtionen för fängelse. Med annan påföljd menas böter, villkorlig dom eller skyddstillsyn, eventuellt förenade med samhällstjänst beroende på omständigheterna. Hör gärna av dig igen om du har ytterligare frågor! Med vänliga hälsningar,
Kristine ErlandssonRådgivare