Normal förslitning

Jag skall flytta till en bostadsrätt med andrahandskontrakt där ägaren till bostadsrätten i hyreskontraktet skrivit in att om jag gör hål för hyllor, tavlor och dylikt skall jag tapetsera om den dag jag flyttar. Gäller detta juridiskt? Enligt hyreslagen räknas detta som normalt slitage.

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. Som normal förslitning räknas hål i väggarna efter hyllor, tavlor, speglar, vanliga borrhål och liknande. Det gäller däremot inte om hålen är ovanligt många, störande eller stora. En bedömning får göras i det enskilda fallet. En hyresgäst behöver inte svara för skador som räknas som normal förslitning. Detta framgår av 24 § hyreslagen som finns i jordabalkens 12 kap. Enligt 1 § femte stycket hyreslagen är hyreslagen tvingande till hyresgästens förmån, eller den som träder i hyresgästens ställe, om inte annat anges. Det innebär att ni som parter inte kan avtala om mindre förmånliga regler än vad som följer av lagen. Om ni avtalar i strid mot hyreslagen blir du som hyresgäst inte bunden av avtalet, men din hyresvärd blir bunden av avtalet. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare