FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/11/2006

Tvångsförsäljning av bostadsrätt

Hej Hur går det till när styrelsen i en bostadsrättsförening inte tillåter vidare uthyrning i andra hand men man ändå fortsätter att hyra ut i andra hand. Hur många varningar eller uppsägningar måste man få innan det går till tvångsförsäljning? För de kan väl inte sälja direkt på exekutiv auktion? Tacksam för svar. mvh Stefan

Lawline svarar

Hej! Reglerna framgår av bostadsrättslagen (BrL), se http://lagen.nu/1991:614. Uthyrning av bostadsrättslägenhet i andra hand får inte ske utan styrelsens samtycke, se 7 kap 10 §. Går inte styrelsen med på andrahandsupplåtelsen får bostadsrättsinnehavaren vända sig till hyresnämnden som kan lämna ett tidsbegränsat tillstånd, 11 §. Olovlig andrahandsuthyrning är grund för att nyttjanderätten till bostadsrätten blir förverkad och föreningen är således berättigad att säga upp bostadsrättsinnehavaren till avflyttning, 7 kap 18 § p 2. Enligt 20 § har man dock en möjlighet att undvika att bli av med bostadsrätten om man utan dröjsmål ansöker om tillstånd och får ansökan beviljad. Om rättelse sker innan föreningen säger upp bostadsrättsinnehavaren till avflyttning får uppsägning inte heller ske , 21 §. Föreningen måste inom 2 månader meddela att rättelse skall vidtagas, 2 st. Om rättelse inte sker blir bostadsrättsinnehavaren uppsagd, 20 §. Tvångsförsäljningen skall enligt 30 § ske så snart som möjligt. Förfarandet regleras i 8 kap BrL. Teoretiskt sett får man alltså bara en chans att vidta rättelse och gör man inte det ”utan dröjsmål” (vilket innebär relativt omedelbart) blir man uppsagd och lägenheten tvångsförsäljs. Med vänliga hälsningar
Kristine ErlandssonRådgivare