Studieledighet

Hej! Jag har två frågor om studieledighetslagen: 1. Det står bara "anställd" i lagen, gäller då även provanställning som i mitt fall varat 6 månader eller måste jag ha varit fast anställd i ytterligare 6 månader? 2. Hur fungerar det med hur pass i förväg man ska/bör meddela att man skall ta ut studieledighet? Hur fungerar det och hur pass kan min arbetsgivare tjura och "hålla kvar" mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga. När det gäller din första fråga stadgar 3 § i lagen om arbetstagares rätt till ledighet för utbildning (studieledighetslagen) att ledighet ges till den som har varit anställd hos arbetsgivaren de senaste sex månaderna eller sammanlagt minst tolv månader under de senaste två åren. Enligt förarbetena till lagen har anställningens art eller omfattning ingen betydelse för anställningstiden. Som exempel ges att deltidsarbete ska likställas med heltidsarbete. När det gäller din andra fråga så finns det ingen bestämmelse som exakt anger hur lång tid i förväg studieledigheten ska meddelas. Arbetsgivaren kan enligt 4 § studieledighetslagen skjuta upp ledigheten till en senare tid. Om den anställde inte har fått påbörja ledigheten inom två år från det att framställningen om ledighet gjordes så får den anställde begära domstolsprövning enligt 6 § studieledighetslagen. Sammanfattningsvis så har den som har varit anställd hos en arbetsgivare i sex månader eller i sammanlagt tolv månader under de senaste två åren rätt till studieledighet. Det finns ingen lagregel som stadgar när den anställde ska meddela studieledigheten. Men eftersom arbetsgivaren kan skjuta upp ledigheten så är det bra om ansökan om studieledighet görs så snart som möjligt. Med vänliga hälsningar, Samira Kousha
Samira KoushaRådgivare