Måste P-bolag/polisen vänta innan de utfärdar felparkerings- eller kontrollavgift?

hej, Har hört om att polisen/parkeringsföretag måste vänta i 11 min innan de utfärdar en p-bot. Stämmer detta? vi ställde bilen mindre än 10m från korsande körbanans närmaste ytterkant. stod i ca 7-8 min då vi hade ett nyfödd bebis med oss. på p-boten står det om att vi fick böter inom 1 min. tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga, Om den olovliga parkeringen skett på tomtmark/parkeringsytor regleras den av lagen om kontrollavgift vid olovlig parkering (se https://lagen.nu/1984:318). Har den olovliga parkeringen istället skett på t.ex. en gata i en tätort regleras förfarandet av lagen om felparkeringsavgift (se https://lagen.nu/1976:206). Det finns i dessa lagar inget stöd för att en polis eller ett parkeringsbolag skulle vara tvungna att vänta 11 minuter innan de utfärdar felparkerings- eller kontrollavgifter. Däremot kan en markägare som upplåter ett område för t.ex. parkering ha angett som villkor att kontrollavgift får tas ut tidigast efter viss tid. I så fall måste naturligtvis de som har befogenhet att ålägga parkörer kontrollavgift följa dessa föreskrifter. Vänligen,
Erik LindgrenRådgivare