Rätt att behålla deposition sedan andrahandshyresgäst misskött hyresobjektet?

Hejsan! Jag hyrde i somras ut min lägenhet till två killar i två månader. De gav mej en månads deposition. När jag kom hem valde jag att behålla tusen kr av de 6500 de gett mig i deposition med anledning att det var dåligt städat, spisen var repad, lite material var försvunnet från köket (som tyvärr inte stod med på inventarielistan) kaffekannan var bränd innifrån och lite annat. Nu hävdar de att jag inte har rätten att behålla de tusen kronorna och vill ta ärendet vidare. Men visst har jag rätten att behålla en del eller till och med hela depositionen i och med ovanstående? Vi har inte skrivit i kontraktet något om städning efter utflytt men det är väl ändå obligatoriskt? Uppskattar hjälp snarast. Stort tack!

Lawline svarar

Hej, Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. I och med att dina hyresgäster betalat en deposition till dig har ni ingått ett civilrättsligt avtal. Därmed gäller att du har rätt att behålla så mycket av depositionen som krävs för att täcka det ni avtalat om att depositionen ska avse. Vad gäller hyresgästens skyldighet gentemot hyresvärden finns även bestämmelser i den så kallade hyreslagen (12 kapitlet Jordabalken) som kan stödja din rätt. Se denna länk: https://lagen.nu/1970:994 I 12 kap. 24 § stadgas: ”Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning.” Hyresgästen är alltså skyldig att ersätta all skada som uppkommit genom dennes vållande eller vårdslöshet. Vanliga olyckshändelser och normalt slitage behöver denne inte ersätta. I detta fall är det svårt att säga om det rör sig om normalt slitage eller inte. Det finns inga uttryckliga regler om flyttstädning i hyreslagen, men bör som en allmän princip anses åvila hyresgästen. Jag anser för egen del att den summa du vill behålla är rimlig. Det beror dock främst på vad ni kommit överens om att depositionen ska täcka. Lycka till! Vänligen, Emelie Fyhrqvist
Lawline RådgivareRådgivare