FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt09/09/2012

Skatterättsliga följder av bostadsgåva

Hej, Jag skall få en bostadsrätt som gåva av min far. Lgh. köptes för 200 000 kr. Lånen är på 500 000 kr. och marknadsvärdet är idag ca. 1. 9 milj. Hur mycket skatt skall vi ev. betala ? Kan man isället för gåva göra en bodelning ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga. Enligt inkomstskattelagen (https://lagen.nu/1999:1229) 8 kapitlet 2 § är gåvor skattefria. Det faktum att din fars gåva utgörs av bostadsrätt ändrar inget. När det gäller den skatträttsliga aspekten av gåvan spelar bostadsrättens så kallade belåningsgrad ingen roll. En sak är dock viktigt att observera för din del. När du en dag i framtiden kommer sälja bostaden kommer din vinstskatt bli ganska stor. Detta på grund av att du i enlighet med inkomstskattelagen 44 kapitlet 21 § i och med mottagandet av gåvan inträder i din fars skattemässiga situation. Jag kan förenkla med ett enkelt exempel. Om du hade köpt bostaden för 1,9 miljoner av din far och fem år senare sålt den för 2,2 miljoner. Om vi struntar i mäklararvode med mera så är vinsten 2,2 miljoner - 1,9 miljoner = 300 000 kr. Skatten på detta är 30 procent det vill säga 300 000 * 0,30 = 90 000 kr. Om du istället får bostaden i gåva och du ändå säljer den om fem år för 2,2 miljoner kr kommer vinsten bli 2,2 miljoner - 200 000 (bostadens inköpspris för din far) = 2 miljoner. Skatten är även här 30 % och blir i detta fall 2 miljoner * 0,30 = 600 000 kr. Observera att vinstskatten jag exemplifierar i de två ovanstående styckena endast blir aktuell i och med försäljning av bostaden. Att få gåvan medför som sagts ovan ingen direkt skattemässig effekt. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare