Skälig hyra

Hej. Om jag hur ut en del av min 1-roms lägenhet till 1 kvinna med en barn (17 år)hur mycket kan jag begera i betalning? MVH Alisa

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga. När man hyr ut en lägenhet eller en del av en lägenhet får man inte ta ut mer än en skälig hyra, det vill säga att man inte får utnyttja situationen och hyra ut till jättehöga priser till personer som verkligen måste ha någonstans att bo. Om man har en hyreslägenhet är det enkelt att veta vad hyran är. Desto svårare är det att veta vad "hyran" är för en bostadsrätt. Det är inte alla sammanlagda kostnader som man har för hyra, lån, räntor o.s.v. Utan man brukar säga att skälig hyra för en bostadsrätt är vad en motsvarande hyresrätt i samma område har för hyra. Nu ska du hyra ut en del av din 1-rumslägenhet. Troligtvis använder sig de av dina möbler och inredning, vilket man kan räkna in i hyran eftersom det blir slitage på möbler. Det är svårt att säga en summa som du kan ta ut i hyra eftersom vi inte har så mycket uppgifter. Men eftersom du även själv bor i lägenheten kan du inte ta ut mer i hyra än vad du själv har. Det mest rimliga, eftersom ni är 3 personer som bor i en etta, är helt enkelt att betala 1/3 var av hyran. Om de två bor i hälften av lägenheten kanske ni istället borde dela upp det så ni betalar hälften var. Det är som sagt svårt att säga en exakt summa, men det viktiga är att du inte tar ut en alldeles för hög hyra och hyr ut i vinstsyfte, för då kan du bli återbetalningsskyldig i efterhand. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare