Målsägandens medverkan vid brottmål

Hej! Jag har en anhörig som polisanmält sin fd sambo för misshandel under ca ett års tid (stryptag, sparkar mot buken samt slag). Hon har bilder från tidigare tillfällen i sin mobil (blåmärken osv)som polisen fått se vid polisanmälan, och vid det första polisförhöret fotades henens akuta skador efter den aktuella händelsen, och ett rättsintyg gjordes även några dagar efter. Nu säger hon att hon inte orkar med någon rättslig process och vill inte medverka. Jag som anhörig till henne, hennes fd make samt en granne som var inne till dem samma kväll som det hände (den händelsen som gav upphov till polisanmälan) är förhörda ch vi kan vittna om blåmärken, de skador vi såg då och vad hon sagt till oss förut har hänt. Rent generellt (jag förstår att ni inte kan uttala er om specifika fall); hur brukar åklagaren tolka sådana här fall? Kan man driva det till åtal trots att kvinnan inte vill medverka eller är det i praktiken omöjligt? Kan man genomföra en förundersökning utan att förhöra den misstänkte gärningsmannen? Om man besöutar sig för att lägga ner förundersökningen, kan man få ta del av förundersökningen då eller är den inte offentlig då? Jag vill absolut vara anonym på er hemsida,med hänsyn till de involverade, tack!

Lawline svarar

Hej! En förundersökning skall inledas så snart det på grund av angivelse eller av annat skäl finns anledning att anta att ett brott (i förevarande fall misshandel) har förövats, RB 23:1. Utifrån omständigheterna du beskrev kan man med stor sannolikhet anta att en förundersökning har inletts. En förundersökning har till syfte att utreda vem som kan misstänkas för brottet och om tillräckliga skäl föreligger för åtal, RB 23:2. Åklagaren får endast nedlägga förundersökningen om det inte längre finns anledning att fullfölja den, RB 23:4. Åklagaren skall alltså väcka åtal om det finns tillräckliga skäl vilket torde vara fallet. Den som lämnat in anmälan (i förevarande fall målsäganden) kan inte "dra tillbaka" den i detta skede. Målsägandens medverkan är i princip nödvändig för att den tilltalade ska kunna dömas för ett fängelsebrott. Enligt Europakonventionens 6 artikel om rätt till rättvis rättegång ska den tilltalade (försvarssidan) beredas möjlighet att pröva bevisvärdet på den bevisning som åberopas. Den misstänkte ska underrättas om misstanken och har rätt att ta del av vad som förekommit vid utredningen. Den misstänkte och hans försvarare ska därefter beredas skäligt rådrum, i annat fall får inte åtal väckas. Det finns rent teoretiskt inget krav på att höra den misstänkte under förundersökningen, RB 23:18. Förundersökning är inte offentlig. Länk till rättegångsbalken (RB): https://lagen.nu/1942:740 Med vänlig hälsning,
Lawline RådgivareRådgivare