FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt15/09/2012

Penninggåva från utlandet

Min mor och hennes make säljer sin stuga och då ska vi barn få 1/5-del var som förskott på arv. 2 av oss bor i Sverige- möter vi något hinder när pengarna ska överföras hit och är det något vi behöver göra.

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga! Det finns inget som hindrar er från att ta emot en penninggåva från utlandet. Ni kommer inte att behöva betala gåvoskatt eftersom att gåvoskatten i Sverige har upphört. Däremot kan det vara så att lagstiftningen i det land där givaren är bosatt är utformad på ett sätt som gör att ni kan bli skatteskyldiga där. Detta kan jag dock inte uttala mig mer om eftersom jag inte vet vilket land som gåvogivaren är bosatt i. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare