FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt20/11/2006

Återkallelse av körkort vid icke-trafikrelaterade brott

Är det sant att körkortet blir återkallat med anledning av att man blivit dömd till mer än två års fängelse? Brottet är inte trafikrelaterat.

Lawline svarar

Länsstyrelsen i det län där man är folkbokförd kan återkalla ett körkort på bland annat grunder av opålitlighet i nykterhetshänseende och allmän brottslighet, 5 kap 3 § körkortslagen. Vid återkallelse fastställs en spärrtid på lägst en månad och högst tre år. Vid avslag på ansökan om körkortstillstånd beslutas också om en spärrtid under vilken man inte får avlägga förarprov. Man måste ansöka om att få nytt körkort på särskild handling när ett körkort varit återkallat. Om körkortet har återkallats mer än 12 månader ska nytt förarprov göras även om du har prövotid. Som första steg mot nytt körkort måste du ansöka om nytt körkortstillstånd. Jag kan tyvärr dock inte säga om den 2-årsregel du hänvisar till gäller eller ej, men att brottslighet behöver vara trafikrelaterad är inte ett krav för återkallelse. För körkortslagen se http://lagen.nu/1998:488. Mvh
Rådgivare