FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt30/09/2012

Krav på att deklarera gåva?

Hej, Jag har förstått att jag inte behöver skatta för en större pengagåva från min far, i och med att gåvoskatten är upphävd, men måste jag ändå ta upp gåvan i deklarationen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Det finns idag inget krav på att man ska ta upp eventuella gåvor i deklarationen. Det kan dock vara en bra idé att göra ifall det rör sig om större belopp för att stilla skattemyndighetens nyfikenhet. Vänligen,
Sebastian WallinRådgivare