Beslutförhet i bostadsrättsförening

Hej! I våran bostadsrättsförening valdes på stämman 7 ledamöter och 2 suppleanter. Nu har 4 st ledamöter avgått samt även 1 suppleant. Kan styrelsen besluta frågor med enbart 3 ledamöter? Den består ju då av mindre än hälften av det som ursprungligen valts. Eller måste suppleanten bli ledamot istället för att de skall kunna besluta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! En bostadsrättsförening är en ekonomiska förening och ska ha en styrelse med minst tre ledamöter. I föreningens stadgar kan dock föreskrivas att föreningen ska ha ett högre antal ledamöter. Syrelsen är beslutför då mer än hälften av det totala antalet styrelseledamöter, eller det högre antal styrelseledamöter som eventuellt föreskrivs i stadgarna är närvarande. Om en styrelseledamot inte kan närvara och det finns en suppleant som ska träda in i dennes ställe ska suppleanten ges tillfälle att delta i ärendets beredning och få tillfredställande underlag för kunna besluta i ärendet. Eftersom jag inte vet vad som föreskrivs i just er förenings stadgar så är det svårt att svara på om er styrelse är beslutsför med 4 ledamöter, 3 ordinarie och 1 suppleant.Om en medlem av styrelsen avgår och de kvarvarande styrelsemedlemmarna fortfarande bildar en beslutsför styrelse kan er förening fortsätta att fatta beslut utan att tillsätta en ny styrelsledamot fram till nästa möte med styrelseval äger rum. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare