FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt02/10/2012

Gåva i utbyte mot vederlag i form av pengar

Arvskifte bostadsrätt. Mina två vuxna döttrar är de enda dödsbodelaägarna efter sin avlidne far. Nu ska den ena systern köpa ut den andra. Kan man i arvskifteshandlingen skriva att den ena systern överlåter sin del till den andra systern (gåva). sedan ges den "utköpta" systern pengar som gåva? mvh

Lawline svarar

Hej och tack för er fråga! Ni kan beteckna överlåtelsen av den ena systerns andel i fastigheten som en gåva och sedan beteckna den andra systerns vederlag/pengar som en gåva. I detta fall verkar det dock som att det rör sig om ett köp och att penninggåvan i själva verket är vederlag för andelen i fastigheten. Om detta kan visas så saknar det betydelse att ni kallat transaktionerna för gåvor eftersom man ser till avtalets verkliga innebörd och inte till dess beteckning för att bestämma om det rör sig om köp eller gåva. För fastigheter gäller att om penninggåvan uppgår till eller överstiger fastighetens taxeringsvärde är överlåtelsen att anse som ett köp. Om det rör sig om ett köp kommer systern som mottager penninggåvan att beskattas för en eventull realisationsvinst. Vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare