FrågaÖVRIGTTV-licens26/11/2006

TV-licenser

Jag köpte för en tid sedan en TV på El-giganten. Jag fick där uppge mina personuppgifter i syfte att min garanti på ett år skulle gälla mig och min TV. Ett par veckor senare fick jag ett brev av Radiotjänst Kiruna att jag skulle betala TV-licens då jag har köpt en TV och de uppgifter jag då uppgav i tron om att de var till garantisyfte hade skickats till Radiotjänst. Hon jag pratade med på radiotjänst sade då att det var El-gigantens skyldighet enligt lag att ta och lämna dess uppgifter till Radiotjänst och att det var min skyldighet att lämna de. Jag undrar nu; är jag skyldig att lämna mina uppgifter när jag köper en TV-mottagare? är El-giganten skyldiga att skicka vidare mina uppgifter till Radiotjänst? Är det inte El-gigantens skyldighet att meddela Mig som kund vad som kommer att hända med de uppgifter jag lämnar? Fick endast en förklaring om att det gällde garantin och skrevi inte under några papper. Är tacksam för svar.

Lawline svarar

Enligt lagen om TV-avgift ska alla som har en tv-mottagare betala tv-avgift. Tv-handlare är enligt 8 § Lagen (1989:41) om tv-avgift skyldiga lämna uppgifter till Radiotjänst om dem som köper eller hyr en tv-mottagare, senast månaden efter uthyrning/försäljning ägde rum. Om El-giganten väljer att informera sina kunder om detta förfarande eller inte är något de avgör själva.

Karin BorgRådgivare