Narkotikainnehav

Hej, Jag och min Flickvän blev för en tid sedan frihetsberövade i tron om att vi säljer cannabis; man fann cannabis och pengar i vårat hem efter att ha tagit sig in genom att rycka upp dörren efter en påhälsande vän. Man ansåg att det fanns skäl att ta sig in pga att man tyckte det luktade cannabis i trappen. Efter cirka 13 dagars frihetsberövning (Den största delen av tiden var pga att utredaren på polisen vart sjuk) så släpps vi efter att polisen motbevisat sig sina egna misstankar med hjälp av sina egna bevis; pengarna, telefoner och datorer återlämnas 1 dag efter att häktningen hävs. Ett tillfälle någon månad senare förföljer polisen min flickvän när hon är på väg hem ifrån jobbet och tar henne strax utanför vårat hem, anledningen är att hon haft med droger att göra tidigare och hon ska visa sin oskuld säger dem. Värt att nämna är att hon vid detta tillfället är helt nykter och inte har några som helst olagligheter på sig. På väg ner till polisstationen upplyser min flickvän polisen om att vi kommit hem ifrån Holland 2 dagar tidigare och förklarar att vi har kvar våra biljetter. Polisen tar min flickväns hemnyckel innan något prov har tagits och utför en husransakan där man finner mig och cirka 2-3 gram hasch. Nu har det senare fallet lagts ner och jag undrar, ska jag JO-anmäla detta? Det fanns helt klart Inga som Helts bevis för att vi skulle hålla på med någon verksamhet som kan ge oss mer än 1 års fängelse samt att husransakan utfärdades utan att äns ett urinprov kunnat visa att något olagligt skett. Jag är rädd så fort jag eller min flickvän inte är säkert inlåsta i vårat hem samtidigt; så fort någon går in i trappen så får jag hjärtklappning.. Har vi inga regler som säger att Vi har en integritet, hemfrid(friheten att få ha det lugnt i hemmet), föreningsfrihet (friheten att sammansluta sig med andra för enskilda eller gemensamma syften), religionsfrihet (Friheten att tro och utöva sin tro ensam eller i gemenskap med andra) m.m? Har vi inte lagar som säger att man ska trygga rätten till hälsa? (Hälsa är inte enbart fysisk hälsa utan även Psykisk hälsa).

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Till att börja med är både häktning och husrannsakan en form av tvångsmedel. Användning av tvångsmedel innebär ofta ingrepp i den enskildes grundläggande fri- och rättigheter vilka är skyddade i grundlagen. Däremot kan dessa fri- och rättigheter begränsas genom lag. Begränsningarna får emellertid endast göras för att tillgodose ändamål som är godtagbara i ett demokratiskt samhälle, de får inte hota den fria åsiktsbildningen och de får inte gå utöver vad som är nödvändigt mot bakgrund av de ändamål som motiverar inskränkningarna av de aktuella fri- och rättigheterna. Enligt RB 24:1 1 st. får en misstänkt person häktas om personen är misstänkt på sannolika skäl, om det för brottet är föreskrivet ett års fängelse eller mer och det finns risk för antingen flyktfara, undanröjande av bevis eller att personen ifråga fortsätter att begå brott (recidivfara). Enligt RB 24:1 2 st. ska däremot en person häktas om det för brottet inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år och det inte är uppenbart att skäl till häktning saknas. Enligt 1 § 6 p. i narkotikastrafflagen gäller att den som innehar, brukar eller tar annan befattning med narkotika döms, om gärningen sker uppsåtligen, för narkotikabrott till fängelse i högst tre år. Bestämmelser om straff för olovlig införsel och utförsel av narkotika och olovlig befattning i vissa fall med narkotika finns i lagen om straff för smuggling, vilket eventuellt kan bli aktuellt om narkotikan olovligen införts. Är brottet att anse som ringa föreskrivs påföljden böter eller fängelse i högst sex månader, medan om brottet är att anse som grovt, föreskrivet fängelse mellan två och tio år. Av omständigheterna i frågan går dock inte att avgöra vilken påföljd detta skulle kunna tänkas ge. Vad berör husrannsakan sker detta beslut muntligen. En husrannsakan förutsätter att det ska finnas anledning att anta att ett brott har begåtts på vilken fängelse kan följa. Det krävs därför inte att något urinprov tagits, samt som det inte har någon betydelse hur långt fängelsestraffet kan tänkas bli, utan avgörande är om fängelse är föreskrivet eller inte. Utav omständigheterna som framgår av frågan skulle jag inte tro att detta är ett fall för JO – men det kan finnas omständigheter i övrigt som jag inte känner till, vilka kan föranleda en annan bedömning.
Sofia TimoudasRådgivare