Tillåtet med inneboende?

Min kompis ska få hyra sin en lägenhet i andra hand av sin pappa, får jag och två till personer vara inneboende i hennes lägenhet? Hur ska vi annars lösa det så att vi alla fyra kan bo i lägenheten utan att hon behöver ta över förstahandskontraktet?

Lawline svarar

Hej Sara, tack för att du hör av dig till lawline. Ditt problem regleras i 12 kapitlet Jordabalken 41 §. Där stadgas att hyresgästen inte får inrymma utomstående personer i lägenheten, om det kan medföra men för hyresvärden. Denna paragraf riktar sig dock till förstahandshyresgästers möjligheter. Jag anser det däremot möjligt att läsa paragrafen även från andrahandshyresgästs synvinkel. Detta leder till slutsatsen att andrahandshyresgästen får inrymma utomstående, om det ej medför men för förstahandshyresgästen. Således får du och två till personer vara inneboende i lägenheten så länge det inte medför men för din kompis pappa. Se JB 12 kap (hyreslagen): https://lagen.nu/1970:994 Med vänlig hälsning
Josefin AjemarkRådgivare