Envarsgripande

Hej! En fråga angående envarsgripande. Poliser får gripa på misstanke, en ordningsvakt griper som envar. Får en ordningsvakt gripa någon för ett innehav?

Lawline svarar

Hej, Tack för din fråga. Som utgångspunkt gäller att en polisman, om skäl finns för att anhålla, får gripa någon även utan anhållningsbeslut från åklagare, rättegångsbalken (RB) 24:7. I RB 24:7 andra stycket uppges vidare att den som begått brott, på vilket fängelse kan följa, påträffas på bar gärning, flyende fot eller efterlyst, kan gripas av envar. Den gripne ska överlämnas till närmaste polisman skyndsamt. Vidare tillkommer även vissa andra befogenheter ordningsvakter som gäller för polismän, enligt polislagen 10 a, 13 samt 29 tredje stycket §§. Det anförda innebär att en ordningsvakt får gripa envar om envar begått ett brott som fängelse kan medfölja. Av din fråga kan jag inte säkerställa vilket innehav du syftar på men om det rör sig om innehav av till exempel narkotika, för vilket fängelse på max tre år straff kan medfölja enligt narkotikastrafflagen 1 §, är en ordningsvakt behörig att gripa denne. Detta under förutsättning att den innehavande påträffas på bar gärning, på flyende fot eller är efterlyst.
Lawline RådgivareRådgivare