FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt29/10/2012

Gåvoskatt samt insättning av stor summa pengar på bank

Hej, Jag inväntar en gåva på omkring 200 000 SEK och har lite frågor kring denna. 1. Måste någon av oss skatta för detta? 2. Måste man skriva något form av papper eller dokument för att jag ska kunna sätta in dessa pengar på banken? 3. Jag har ett bolån där ca 100 000 SEK återstår, kan jag använda en del av min gåva för att amortera bort detta?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänt dig till oss på Lawline med din fråga. Gällande fråga nummer ett. Enligt inkomstskattelagen (https://lagen.nu/1999:1229) 8 kapitlet 2 § är gåvor skattefria så ingen av er kommer behöva skatta något för gåvan. Rörande fråga nummer två. Sedan några år tillbaka finns skärpta regler gällande insättning av större summor pengar på banker, se till exempel lag om pengatvätt och terrorfinansiering (https://lagen.nu/2009:62). Vad det innebär för din del är att din bank kan vägra att ta emot pengarna om du inte kan bevisa vart pengarna kommer ifrån. Således är det en stark rekommendation att ni upprättar något form av gåvobrev som ni kan visa för banken. Avslutningsvis fråga tre. Om du kan amortera på ditt bolån eller inte är en fråga du får ta med din bank. Det är oftast inga problem att lösa in ett bolån om det inte är bundet på en viss tid, i sådana fall kan det nämligen utgå så kallad ränteskillnadsersättning som kan kosta en del. Bästa hälsningar Johan Wahlbom
Johan WahlbomRådgivare