Ersättning för missbruk av fullmakt

En person i ett bolag har en ställningsfullmakt och har behörighet att göra beställningar hos en leverantör. Det visar sig senare att denna personen har beställt mer saker än nödvändigt och behållit sakerna själv och sålt dem svart.. Vad gäller för bolaget då gentemot ställningsfullmaktshavaren (X) och leverantören? Vem skall betala för dessa saker som denne behållit? Samt, om det senare visar sig att en person har köpt saker av X och dessa saker är de saker som hon behållit. Vem skall de betala till då? Ska de betala till X som sålde de svart eller ska dom betala till företaget som är rättmätiga ägarna till föremålen? Spelar de någon roll om dessa föremål har tillfogats en fastighet och blivit tillbehör? Hoppas ni förstod min fråga!

Lawline svarar

Om ställningsfullmaktshavaren är behörig att göra den typ av inköp som gjorts så kan bolaget inte ställa upp några krav mot leverantören utan köpen är giltiga och bolaget får vända sig mot fullmaktshavaren för att få ersättning. Undantaget till detta föreligger om leverantören borde ha insett att fullmaktshavaren köpte mer än vad bolaget givit denna rätt till. Om så är fallet kan bolaget rikta en ogiltighetstalan mot leverantören och få köpen hävda. Om personerna som handlat av X varit i god tro rörande X:s ägande av sakerna kan de betala till X och då får bolaget kräva pengarna av X. Om köparna, innan de betalat, får reda på att att sakerna rätteligen tillhör bolaget, och bolaget ändå vill genomföra försäljningen, så måste köparna betala till bolaget. Att föremålen blivit tillbehör kan ha betydelse om bolaget vill ha tillbaka föremålen, men det har fortfarande rätt att få ekonomisk ersättning, i första hand från X.
Lawline RådgivareRådgivare