Besittningsrätt inneboende

Hej! Jag är inneboende hos en bekant till familjen och står också som inneboende på adressen. Jag har bott här sen 28 aug 2012. Som ny student hade jag inget boende och hon sa att jag fick bo hos henne tills jag hittade något eget. Jag har betalat hyran för oktober. Hon är väldigt ljudlig sent på nätterna och nu har jag bett henne vara tyst, därför tänker hon kasta ut mig. Jag har ett boende fr o m 1 nov. Har hon rätt att kasta ut mig bara sådär?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Som inneboende saknar man besittningsskydd då det rum du hyr utgör en del av upplåtarens egen bostad, detta stadgas i 12 kap 45 § Jordabalken (JB). Besittningsskydd innebär bland annat rätt till förlängning av hyresavtalet, men detta aktualiseras alltså inte i ditt fall. Hyresavtal kan ingås på bestämd tid, sådana avtal upphör att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats. Har hyresförhållandet varat mer än nio månader i följd, måste avtalet alltid sägas upp för att upphöra att gälla. Även om man som inneboende saknar besittningsskydd och rätt till förlängning av avtalet har man rätt att bo kvar under den avtalade tiden. Hyresrätten kan förverkas och sägas upp i förtid t ex om man inte betalar hyra, men att be någon hålla en lägre ljudvolym om nätterna utgör inte skäl för förverkande av din hyresrätt. Du kan läsa mer här: https://lagen.nu/1970:994#K12. Vänligen Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare