Andrahandsuthyrning på grund av uppsägning

Hej. Jag har forloret mitt jobb. Fråga- kan jag få tillstand att hyra ut min hyreslägenhet på grund av tillfäldigt dålig ekonomi. Mvh Jan Nielsen

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Möjligheterna till andrahandsuthyrning stadgas i 12 kap. 39 och 40 §§ jordabalken.Utan din hyresvärds samtycke får du inte hyra ut din lägenhet men det finns vissa fall då tillstånd från hyresvärden ska lämnas. I 12 kap. 40 § p. 1 stadgas att hyresvärden ska lämna tillstånd vid exempelvis hyresgästens sjukdom, tillfällig vistelse på annan ort på grund av jobb eller studier, särskilda familjeförhållanden eller därmed jämförbara förhållanden och har beaktansvärda skäl för upplåtelsen och p.2 hyresvärden inte har befogad anledning att vägra samtycke. Uppräkningen är inte utömmande men det ska röra sig om jämförbara situationer. I ditt fall är omständigheterna kring varför du blev av med jobbet av vikt samt varför du behöver ha kvar din lägenhet. Du måste ha beaktansvärda skäl jämförbara med sjukdom och ovan uppräknade omständigheter. Gällande att hyresvärden inte får ha befogad anledning att vägra är detta bland annat fallet om din föreslagna andrahandshyresgäst är störande eller liknande. Då får hyresvärden vägra att lämna tillståndet trots att du har beaktansvärda skäl. Detta innebär i stort att hyresvärden kan lämna tillstånd i vilken situation som helst men att de inte måste göra det i andra situationer än de som uppräknas i 40 §. Jag skulle råda dig att kontakta din hyresvärd och förklara din situation. Om det är så att du varit en skötsam hyresgäst i övrigt under din hyrestid och situationen som uppkommer är av övergående natur och en engångshändelse av särskilda skäl borde detta tala för att de kan vara tillmötesgående med andrahandsuthyrningen. Det kan dock bli svårt rent juridiskt att ha framgång med att du blivit arbetslös eftersom det är hårda krav och att denna grund inte uppräknas i 40 §. Av erfarenhet från anställning hos stora fastighetsägare känner jag till att en del kommunala hyresvärdar ger anstånd med hyran i situatoner som din. Det kanske kan vara ett alternativ som en akut lösning beroende på vem som är din hyresvärd. Med vänlig hälsning
Lawline RådgivareRådgivare