FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 25/11/2006

Semesterersättningens storlek

Jag arbetar inom kommun som timanställd. Vilken procent har jag i semesterersättning, och räknar den ut på bara timlön eller ska även OB-tillägg räknas med.

Lawline svarar

Hej. Semesterersättning används som beteckning på den ekonomiska förmån som utgår till korttidsanställd arbetstagare som saknar rätt till semesterledighet. Det finns en lagstadgad rättighet att utfå minst 12 procent av den från arbetsgivaren under året förfallna lönen i semesterersättning, under förutsättning att ingen betald semester uttagits. Beräkningen av semesterersättningen avser hela lönen, alltså även med OB-tillägg. Du kan emellertid ha rätt till ännu större ersättning. Frågor om semesterersättningens beräknande regleras nämligen mer exakt i kollektivavtalet mellan din arbetsgivare och fackförening. Även om du inte är medlem i fackföreningen torde du omfattas av dessa regleringar (SemesterL 5, 16 och 28§).
Ola DavidssonRådgivare