Uthyrning i andra hand

Hej, Jag ska hyra ut min bostadsrätt i andrahand nästa år. Jag vet att det är på tal om att det ska komma en ny lag som gör det enklare för bostadsrättsinnehavaren att hyra ut sin bostadsrätt. Jag har hört att den skulle träda i kraft den 1 januari år 2013. Min fråga är därför: stämmer det att denna lag träder i kraft då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga. Det har lagts fram ett förslag om lagändring för andrahandsuthyrning. Förslaget innebär bland annat förändrad uppsägningstid för hyrsegästen samt möjlighet för hyresvärden att säga upp avtalet om parterna inte är överens i en fråga. Hyresgästen ska inte heller kunna framtvinga en förlängning av avtalet.Vidare föreslås en ändring av bostadsrättslagen som ger innehavaren av en bostadsrättslägenhet rätt att hyra ut sin lägenhet under fyra år utan att behöva ange något skäl. I nuläget finns dock inget riksdagsbeslut om att lagförslaget och jag kan därmed inte säga när en eventuell ny lagstiftning börjar gälla. Du är välkommen att återkomma med ytterligare frågor om/när en ny lagstiftning eventuellt börjar gälla. Vänligen Ester Sandgren
Ester SandgrenRådgivare