FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt27/11/2012

Skatteregler för gåva av fastighet

Hej! Min mamma vill att jag och min bror ska ta över hennes fritidshus. (vi är de enda syskonen) Vilket är det skattemässigt bästa alternativet, att hon ger bort huset som gåva eller som förskott på arvet? Min bror kommer antagligen köpa ut mig sedan, är det något vi bör tänka på då? Mvh Cristina

Lawline svarar

Hej Förvärv genom arv, testamente och gåva är skattefria enligt 8 kap 2 § Inkomstskattelagen [förk. IL]. Alltså kommer ingen skatt på kapitalvinst tas ut. När din bror köper ut din del av bostaden kommer du att beskattas för din kapitalvinst. Det du kommer skattas för är den ersättning du får minskat med anskaffningsutgiften. Eftersom du fått bostaden i gåva kommer din anskaffningsutgift för bostaden vara den ersättningen din mamma betalade när hon förvärvade bostaden; se 44 kap 21 § IL. Sedan ska hennes ersättning delas proportionerligt mellan dig och din bror, dvs äger ni hälften var ska anskaffningsutgiften delas på hälften. Med vänliga hälsningar
Markus GidbarkRådgivare