Fastighetsavgift för utomlands bosatta

Skall en svensk medborgare som är bosatt i Danmark betala svensk fastighetsskatt för en delägd fastighet i Sverige?

Lawline svarar

Hej, Enligt lagen om kommunal fastighetsavgift ska kommunal fastighetsavgift betalas för fastigheter som bl a innehåller småhusenhet (läs villa), ägarlägenhetsenhet och hyreshusenhet. För fastigheter som inte innehåller bostäder ska istället statlig fastighetsskatt betalas enligt fastighetstaxeringslagen. I 2 § lagen om kommunal fastighetsavgift sägs att fastighetsavgiften betalas av den som är ägare till fastigheten. Finns det flera delägare till fastigheten betalar varje delägare enbart avgift på sin egen andel. Om man äger en fastighet i Sverige spelar det ingen roll om man är skattskyldig i Sverige för inkomst eller inte – man ska ändå betala fastighetsavgiften (eller i förekommande fall fastighetsskatten) för fastigheten. Utomlands bosatta personer undantas inte från denna regel. Svaret på din fråga är alltså att en svensk medborgare som är bosatt i Danmark måste betala fastighetsavgift för en delägd fastighet i Sverige. Med vänlig hälsning
Axel BonningRådgivare