FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt27/11/2006

Ändring av talan

Vad menas med rättslig grund? Är det samboskap som innebär att vi har köpt sakerna gemensamt eller vad är det som bestämmer vad det är som är rättslig grund. Det jag tänker på är att jag fick ett svar, att jag inte fick lägga till saker efter stämning enligt RB något kapitel 3 §. I stämningen står det att vi har varit sambos, och att vi köpte saker som ligger utanför sambolagen. Men jag vill ju ha med även dessa saker, och då säger domstolen nej med hänvisning till ovan nämnda paragraf.

Lawline svarar

Vad domstolen menade var troligtvis att du som kärande (dvs den som har väckt talan inför domstol) inte får ändra din talan i andra fall än som stadgas i 13 kap 3 § Rättegångsbalken, se http://www.lagen.nu/1942:740. Du får alltså inte lägga till ytterligare saker annat än i dessa fall. Det du ville lägga till måste av domstolen alltså ha ansetts som en otillåten ändring av din talan.
Rådgivare