Hyresvärdens ansvar för lägenhetens skick under nyttjandetiden.

Hej! Min fråga är angående en vattenskada i min hyresrätt som jag själv upptäckt nyligen. Skadan är svår men har varit osynlig under badrums golvet. När hyresvärden ser skadan börjar de renovera omedelbart och tar bort allt från badrummet inkl. golvet sedan slutar de att göra något i flera veckor. Sedan får jag ett brev hem där det står att jag troligen har orsakat skadan och ska skicka ett intyg till försäkringen. Men skadan har funnits i flera år och jag flyttade in för bara några månader sen. Varje dag ringer jag till hyresvärden och frågar när de ska fortsätta med renoveringen men de ignorerar mig och varje gång säger att de ska lämna ett meddelande till någon ansvarig, men inget sker. Kan jag inte kräva att de ska fortsätta med renoveringen omedelbart, eller får de dröja med renoveringen under hur lång tid somhelst? Med tanke på att jag inte har ett badrum alls och badkaret, biden etc. står mitt i korridoren. Och bör jag skicka intyget till hemförsäkringen även om jag vet att det inte är mitt fel? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej Madelene, Självklart är din hyresvärd ansvarig för att din lägenhet är i beboeligt skick, det är helt enkelt inte acceptabelt att du ska behöva vänta hur länge som helst med att få ett fungerande badrum igen. Även vattenskador faller under hyresvärdens ansvar så länge du inte själv orsakat dem genom vårdslöshet, men som jag tolkat din fråga finns det inget som tyder på att du har gjort annat än att bo "normalt" i din lägenhet. Det är först om det konstaterats att du genom vårdslöshet har vållat skadan som det kan bli aktuellt att använda din försäkring, jag antar att det är det din hyresvärd menar. Du har, i korthet, rätt till följande om din värd inte åtgärdar felet i din lägenhet: 1. Självhjälp, vilket innebär att du har rätt att själv avhjälpa felet i din lägenhet på hyresvärdens bekostnad. Jag vill dock påpeka att detta alternativ endast bör användas om det är helt uppenbart att det verkligen är hyresvärden som ska avhjälpa felet i din lägenhet. 2. Hävning, du har rätt att häva hyresavtalet och flytta. 3. Nedsättning av hyran, om hyresvärden inte presterar ett dugligt badrum till dig har du rätt till en skälig nedsättning av hyran. Slutligen, och kanske också det alternativ du bör välja,i kombination med att kräva nedsatt hyra, kan du vända dig till hyresnämnden och där försöka få till ett beslut om åtgärdsföreläggande. Det innebär att din hyresvärd åläggs att avhjälpa felet. Detta är att föredra framför självhjälp eftersom du kan vara helt säker på att du inte själv kommer att få betala någonting. Handläggningen hos hyresnämnden är dessutom kostnadsfri för dig som hyresgäst så du behöver inte oroa dig för rättegångskostnader eller dylikt. Om du går till hyresnämnden och kräver nedsatt hyra kan du dessutom, under tiden ni tvistar, deponera hyran hos länsstyrelsen istället för att betala till din hyresvärd, vilket kan vara ett effektivt påtryckningsmedel. Jag hoppas att jag har besvarat dina frågor!
johan wahlundRådgivare