Hyresrättens förverkande

*Hej, Om en hyreslägenhet hyrs ut i andra hand med hyresvärdes godkännande men med påslag på hyran som är mer än skäligt och andrahands hyresgästen kräver överskottet tillbaka, kan detta innebära fara för förstahands hyresgästen förutom att denne blir ersättningsskyldig? Kan förstahands hyresgästen riskera att bli av med kontraktet och vräkt pga. detta? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Nej, man kan inte som förstahandshyresgäst bli av med kontraktet/uppsagd eller vräkt av sin hyresvärd på grund av att man tar ut oskälig hyra när man hyr ut i andra hand. Reglerna om hyrebostad hittar man i Jordabalkens 12:e kapitel, även kallad "hyreslagen". (Se lag: https://lagen.nu/1970:994#K12 ) Uthyrning i andra hand innebär att förstahandshyresgästen står kvar i sin avtalsrelation till hyresvärden. När sedan förstahandshyresgästen hyr ut lägenheten i andra hand uppkommer ytterligare en hyresrättslig relation mellan förstahandshyresgästen och andrahandshyresgästen, där försthandshyresgästen räknas som hyresvärd gentemot andrahandshyresgästen. Det blir alltså frågan om två separata hyresavtal. Fastighetsägaren har därigenom ingen avtalsrättslig relation till andrahandshyresgästen. Att man som förstahandshyresgäst tar ut för hög hyra och på grund av det bli återbetalningsskyldig till andrahandshyresgästen är inget som fastighetsägaren har något med att göra. För att hyresvärden ska kunna säga upp förstahandshyresgästen i förtid krävs att förstahandshyresgästen uppfyllt någon av punkterna i 42 § hyreslagen (hyresrättens förverkande). Paragrafen är uttömmande, vilket innebär att om ett förhållande inte tas upp i paragrafen är det inte att se som en grund för uppsägning av hyreskontraktet i förtid. Att man som förstahandshyresgäst tar för mycket hyra av andrahandshyresgästen är inget som tas upp i 42 § hyreslagen och det är därigenom inte en grund för hyresvärden att säga upp förstahandshyresgästens avtal i förtid. Med vänlig hälsning
Karin OlofssonRådgivare