Skada på tvättmasking i tvättstuga

Jag undrar huruvida en hyresvärd får plocka ut hyresgästens tvätt ut tvättmaskinen samt fota den? För att i ett senare läge ha det som bevis? Saken är den att min hyresvärd gjorde just detta då jag tvättade en liten matta för över 1,5 månad sen. Tvättmaskinen gick sönder för en vecka sen och nu kräver hyresvärden att jag sks betals reparationen av tvättmaskinen. Trots att det bevisligen inte är min matta som åsamkat felet? Vi är 7 lägenheter i huset och tvättstugan har används flitigt efter min tvätt. Hyresvärden är polisanmäld för bla hemfridsbrott, ofredande och är även inkopplad hos både miljöförvaltningen samt hyresgästföreningen. Så detta gör han som en hämnd för att jag anmäkt fel på lägenhetenaxelssonsbygg@telia.com jag hyr. Har han laglig rätt att kräva mig på detta? Bryter han mot någon lag? Kan jag anmäla honom för det här? Känner mig kränkt.

Lawline svarar

Hej, I Jordabalken 12:24 står det att _Hyresgästen skall under hyrestiden väl vårda lägenheten med vad därtill hör. Han är skyldig att ersätta all skada som uppkommer genom hans vållande eller genom vårdslöshet eller försummelse av någon som hör till hans hushåll eller gästar honom eller av annan som han inrymt i lägenheten eller som där utför arbete för hans räkning._ Skador på gemensamma utrymmen som tvättstuga regleras inte direkt i lagen. Man kan alltså sluta sig till att för skador på gemensamma utrymmen gäller samma regler som för skador i allmänhet. Problemet är i slutändan en bevisfråga: Om det är så att det är mattan som har förstört tvättmaskinen så har han laglig rätt att kräva dig på ersättning. Han måste då visa att det är så, vilket verkar väldigt osannolikt eftersom så många andra använt maskinen efter dig och det dröjde så länge innan den gick sönder. Det finns regler i 12 kapitlet som hindrar hyresvärden att gå in i en hyresgästs lägenhet om det inte är nödvändigt, men ingenting som reglerar hyresvärden behandling av egendom i gemensamma utrymmen. Jag tror därför inte att han har gjort sig skyldig till något, men han har inte heller någora goda möjligheter att kräva dig på något i domstol. Om han tar det till kronofogden föreslår jag att du bestrider det så att det går vidare till domstol.
Thomas HefnerRådgivare