FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt01/12/2006

Återkallelse av körkort

hej jag har adhd och vart av med körkortet pga det, vart ombedd att visa intyg på att jag va följsam i behandling,drogfri och att min läkare tykte att jag va allmänt lämplig osv...jag gjorde ALLT som jag vart ombedd att göra,intyg och utlåtande(som bara e positiva)och får till svar att \"ok,de verkar ju stämma...men vi drar det ändå, för att va säkra\" 12 månader... jag har haft körkort i 9 år utan att vålla en enda olycka eller gjort mig skylldig till traffikbrott..hela mitt liv e förstört å jag vet inte va jag ska göra...

Lawline svarar

Hej! Det framgår inte av din fråga vad det var som utlöste frågan om huruvida ditt körkort skulle dras in? Tydligen grundas beslutet på att du har ADHD, det skulle isåfall vara hänförligt till 7p i 4 kap 3§ i Körkortslagen. I den paragrafen räknar man upp alla grunder till att återkalla ett körkort. I 7 p står "om körkorthavarens förutsättningar för rätt att köra ett körkortspliktigt "fordon är så väsentligt begränsade genom sjukdom, skada eller dylikt att han från trafiksäkerhetssynpunkt inte längre bör ha körkort" Det som jag reagerar på är att det verkar underligt att man ska dra in ditt körkort i 12 mån pga av en sjukdom som du fortfarande kommer att ha om ett år. Antingen anser man att det är en sjukdom som gör dig olämplig som körkortshavare eller inte. Det du kan göra är att överklaga belutet. Det gör du hos allmän förvaltningsdomstol. mvh
Magdalena ÅhlbergRådgivare