Oskälig hyra och uppsägning vid andrahandsuthyrning

Hej! Vi hyr en lägenhet omöblerad i andra hand. Kontrakt är upprättat från 2012-10-01-2013-10-01 i avtalet står att hyres avtalet upphör att gälla vid hyrestidens utgång.Andrahanshyresgästen skall då avflytta då utan uppsägning. Obs Detta allterenativ kan endast använda om hyrestiden är längst nio månader. Nu vill hyresvärden flytta tillbaka pga privata angelägenheter. Hon har sagt att det är två veckors muntlig uppsägningstid men vill ha en hel månadshyra betald? Kan hon verkligen göra så? kan hon säga upp oss innan hyrestidens slut? Vi vill givetvis flytta ut eftersom hon vill inte att vi fortsätter hyra ut lägenheten. Vad gäller det för oss nu, måste vi skriva om hyresavtalet? DVs skriva ett ömsesidigt avtal att vi flyttar ut senast 2013-10-01 men om vi får en innan så tar vi det med det samma för allas bästa. med en månadsuppsägning för att ingen ska råka på två hyror. Vi var på väg att få en andrahands lägenhet ,men vågade inte. Hade vi då blivit skyldiga att betala hyra fram till 2013-10-01 fastän hon hade flyttat in med sina fyra små barn Fick reda på srtax efter vi flyttade in med min sambo att hon har tagit en oskälig hyra tycker vi. Vi betalar 8500 kr o hyran är 5800. Är det något vi kan begära tillbaka efter att vi har flyttat ut? Hur gör man det isåfall

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga. Vid andrahandsuthyrningar ska skälig hyra tillämpas. Detta innebär att hyran inte får vara påtagligt högre än för en likvärdig lägenhet i området. Ett riktmärke för vad som anses som skälig hyra är att hyran inte får överstiga hyran hos en likvärdig lägenhet med mer än 5 %. Bedömningen för vad som är en likvärdig lägenhet görs i varje enskilt fall av Hyresnämnden. För en hyresrätt är skälig hyra samma hyra som hyresvärden för närvarande betalar, med ett visst påslag för slitage om lägenheten hyrs ut möblerad. Om man hyr i andra hand och har betalt oskälig hyra så har man rätt att kunna kräva tillbaka hyran. Man får då vända sig till Hyresnämnden. Beträffande uppsägningen av lägenheten så har avtalet ingåtts på bestämd tid. Ett sådant avtal upphör att gälla vid hyrestidens utgång, om inte annat har avtalats. Vid hyresavtal som löper på bestämd tid är hyresvärden normalt bunden av avtalet under hela hyrestiden. En hyresgäst får däremot alltid säga upp hyresavtalet till det månadsskifte som inträffar närmast efter tre månader från uppsägningen. Detta gäller oberoende av om hyresavtalet löper på bestämd tid eller obestämd tid och även om annan uppsägningstid är avtalad. Vänligen
Lisa NordbrandtRådgivare