Fel vid konsumentköp av kakel

2006-12-01 i KÖPRÄTT
FRÅGA
Köpt ett parti kakel, som visar sig efter uppsättning när fogen kommit på plats att de skiftar i två via nyanser istället för att alla plattor har samma vita färg. Ringer affären omedelbart när jag upptäckt felet. De hävdar att hantverkaren ska kolla alla plattor innan de sätts upp, så de kan inte ersätta. Två hantverkare och jag såg när plattorna var uppsatta utan fog, då såg vi ingen skillnad. När sen fogen kom upp så kom skillnaden fram. Jag har talat med flera plattsättare som säger att det är svårt att se nyansskillnad innan fogen kommer på plats. Vilka skyldigheter/rättigheter har jag som konsument och affären som säljare. Med vänliga hälsningar Melitza Lindström
SVAR
Hej!Det rör sig om ett konsumentköp och en felaktigt vara enligt 16 § Konsumentköplagen. Konsumentköplagen ger dig rätt till omleverans/avhjälpande enligt 26 § och skadestånd enligt 30 § p.g.a. felet. Att butiken försöker skylla på hantverkarna spelar ingen roll eftersom varan var felaktig när den levererades och butiken har ansvar för att det inte ska finnas fel i varor som de säljer. Om de framhärdar rekommenderar jag att du vänder dig till allmänna reklamationsnämnden.Hoppas att du har hjälp av mina svarMed vänlig hälsning
Martin Andersson
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Övrigt (893)
2021-06-16 Ångerrätt vid köp på nätauktion?
2021-06-08 Vilket lands lag som gäller vid köpeavtal när säljaren är utomlands
2021-06-01 Vilken ångerrätt finns vid avbokning av en kurs?
2021-05-29 Vad ska man göra när man får varor som man inte beställt?

Alla besvarade frågor (93141)