FrågaÖVRIGTÖvrigt17/01/2013

Skolfråga

Hej, Jag har kört fast på en repetionsuppgift och vill väldigt gärna ha er hjälp med att reda ut den. 3 firmor tar ett gemensamt lån på 600 000;- med en ränta på 5% ("E-banken"), på förfallodagen kräver E-banken full betalnig av endast en av firmorna. Då denna firma dock endast betalar in 1/3 av lånet stämmer E-banken firman på den resterande delen av lånet inkl den obetalda räntan. Min fråga är då - Varför vänder sig E-banken endast till en firma? - Saknar de övriga 2 firmorna betalningsansvar? Tack på förhand! Karin

Lawline svarar

Hej,

Lawline svarar inte på skoluppgifter. Svaren bör gå att hitta med hjälp av relevant kurslitteratur och lagboken.

Vänliga hälsningar och lycka till,

Lawline RådgivareRådgivare