FrågaKÖPRÄTTÖvrigt21/12/2006

Gymmet kräver mer pengar än avtalat för träningskort

Hej! Jag har blivit medlem i vårt kommunala gym. Jag betalade 1300 kronor. De har nu begärt att jag ska betala ytterligare 400 kronor, eftersom 1700 kronor är det pris som kommunpolitikerna bestämmt att det ska kosta. De gav alltså mig ett "felaktigt" pris. Jag vill av principiella skäl inte betala detta. Vad ska jag göra? Kan jag få rätt hos ARN?

Lawline svarar

Hej, Konsumenttjänstlagen, se http://lagen.nu/1985:716 , är tillämplig mellan dig och det kommunala gymmet. Enligt både konsumenttjänstlagen och allmänna rättgrundsatser är en näringsidkare skyldig att följa ett avtal. Som näringsidkare innefattas även kommunala bolag. När du betalade överenskommet pris och fick ditt kvitto på köpet av gymkortet har bindande avtal ingåtts. Detta har gymmet ingen möjlighet att tillbakaträda från. Du behöver alltså inte betala de resterande 400 kr. Bästa sättet att slippa betala dessa är att skriftligen bestrida räkningen och vända dig till ARN.
Rådgivare