FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt12/12/2006

Formkrav

Hej, Vi är en svensk familj bosatt i Philadelphia. I dag skulle vi skriva på avtal om husköp i Sverige när mail fran säljarna, ej mäklaren, uppger att ny intressent finns som vill ge mer. Vi har via mäklare kommit overrens om pris samt övriga villkor. Prisöverrenskommelsen finns muntligt och via mail. Gäller detta avtal?

Lawline svarar

I Jordabalken 4 kap 1 § stadgas att ett köp av fastighet inte är giltigt om inte vissa formkrav är uppfyllda. Köpehandlingen ska vara underskriven av både köpare och säljare och innehålla en överlåtelse förklaring från säljaren samt uppgift om köpeskilling. Ert köpeavtal är således inte giltigt. Lycka till!
Raoul MehtaRådgivare