FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/12/2006

Felaktiga uppgifter från mäklare

Hej, jag köpte en bostadrätt på 26.5 m^2 för 435 tkr före sommaren. Vid två tillfällen frågade jag mäklaren om tidigare köp av lägenheter av samma storlek. Jag fick till svar att han sålt två stycken, båda för c:a halvmiljonen. Nu fick jag reda på att en lägenhet ovanför min såldes nyligen för 385 tkr (265m^2). Därför har jag börjat pressa min mäklare om info om sina två tidigare sålda. Det visar sig att den ena av dem hade yta 30.5, dvs en ökning med visserligen bara 4 kvm. men med hela 15 %. Har mäklaren gjort fel när han sa att han sålt en likadan lägenhet för 500 tkr utan att nämna storleksskillnaden. (500*0,85~440). Vad har jag möjligthet att driva detta vidare? Tacksam för svar. Ps. den andra lägenheten skall han leta fram papper på.

Lawline svarar

Hej! Köp av bostadsrätt regleras av KöpL som du hittar http://lagen.nu/1990:931. Enligt 18 § föreligger fel i varan om den inte stämmer överens med sådana uppgifter som lämnats före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet. Av andra stycket framgår att säljaren är ansvarig för uppgifter som bl.a. eventuella mäklare lämnat. Det känns tveksamt men möjligen skulle du kunna hävda att mäklaren lämnat en uppgift om varans marknadsvärde som visade sig inte stämma. Samtidigt är det väl så att priset på en bostadsrätt inte avgörs endast utifrån antalet kvadratmeter och 15% prisskillnad är knappast sällsynt ens i samma område. Skulle man anse att det föreligger fel i varan kan du som köpare enligt 30 § göra ett antal påföljder gällande. Det som blir intressant för dig är väl troligen rätten att kräva prisavdrag enligt 38 §. Du skulle då har rätt till ett avdrag motsvarande skillnaden av lägenhetens värde i avtalsenligt och faktiskt skick. Mäklares verksamhet regleras även av fastighetsmäklarlagen som du hittar, http://lagen.nu/1995:400. Enligt 12 § ska mäklaren bl.a. utföra sitt uppdrag omsorgsfullt, iaktta god fastighetsmäklarsed och tillvarata både säljarens och köparens intresse. Enligt 20 § gäller att om fastighetsmäklaren uppsåtligen eller av oaktsamhet åsidosätter sina skyldigheter kan han bli skyldig att utge skadestånd. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare