Besittningsrätt vid svartkontrakt

Hej! Jag har hyrt en hyresrättslägenhet i andrahand i omkring 3 år. Nu har personen som har förstahandskontraktet fått ett brev från hyresvärden som kommit på att han är skriven i ett hus. Värden vill att han ska motivera behovet av lägenheten annars övetar de den. Nu undrar jag om jag har någon form av besittningsrätt eftersom jag i alla fall varit skriven där/och kan styrka att jag bott där över två års tid. Soliga hälsningar

Lawline svarar

Hej! Av din fråga så förstår jag att din vän hyrt ut lägenheten till dig utan hyresvärdens medgivande. Detta är förbjudet enligt Jordabalken 12:39 (länk till lagen:https://lagen.nu/1970:994#K12). Vid olovlig andrahandsuthyrning(s.k svartkontrakt) får du visserligen besittningsrätt till lägenheten(se 12:45 1 p Jordabalken motsatsvis samt 12:46 Jordabalken)när hyresförhållandet varat i mer än två år men detta gäller bara mot den du hyr lägenheten av, och alltså inte mot din väns hyresvärd. Om din vän blir uppsagd är din enda chans att få bo kvar i lägenheten att hyresvärden går med på att du får ta över kontraktet. Det är denna risk som föreligger vid svartkontrakt.

Hoppas att du fått svar på din fråga

Med vänlig hälsning

Ronja KleiserRådgivare