FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt24/01/2013

Gåvoskatt för ett hus i Tjeckien?

Hej, jag undrar om jag behover betala gava skatt i Sverige. For ett hus, som jag far i gavaTjeckien? Nar jag bestammer att salja huset, ar jag skyldig att betala skatt?

Lawline svarar

Hej!

Sedan 1 Januari år 2005 är gåvoskatten borttagen i Sverige. Enligt 8 kap. 2 § inkomstskattelagen (1999:1229) är alla gåvor idag skattefria.

Du måste dock kolla upp vad som gäller i Tjeckien. Enligt den numera avskaffade svenska lagen om arvsskatt och gåvoskatt måste en i utlandet bosatt person betala skatt på en skattepliktig gåva från en i Sverige bosatt person. Om Tjeckien har gåvoskatt är det sannolikt att en i Sverige bosatt person kan bli skyldig att betala tjeckisk gåvoskatt på en gåva från en i Tjeckien bosatt person.

Med vänlig hälsning,

Lisa SennerbyRådgivare