Preskription av fordran

Hej. Har läst andras frågor och svar om preskriptionslagen och tycker att svaren är lite tvetydiga.

Vad exakt innebär det att en skuld är preskriberad och om inkassobolagen fortsätter att försöka driva in skulder vad är det för vits med att den finns alls. Mvh Tobbe

Lawline svarar

Hej Tobbe,

Innebörden av preskription regleras i 8-11 § i preskriptionslagen. Preskription innebär att en skuld ej längre kan göras gällande eller drivas in av en borgenär (läs 8 § http://lagen.nu/1981:130#P8).

Preskriptionstiden räknas från - inte från och med - dagen för fordringens tillkomst och omfattar hela den sista dagen. Presikriptionstiden är 10 år. I konsumentförhållande är det en preskriptionstid på 3 år. Därutöver är det en förutsättning att preskriptionen inte har avbrutits inom preskriptionstiden (läs http://lagen.nu/1981:130#P2).

Om inkassobolaget fortsätter att försöka driva in en fordran kan den inte preskriberas (Preskriptionsavbrott behandlas i 5-7 §§). Varje gång inkassobolaget skickar ett skriftligt krav eller en skriftlig påminnelse om fordringen till gäldenären avbryts preskriptionstiden: Ett preskriptionsavbrott uppstår och en ny preskriptionstid börjar löpa från den dagen (läs (läs http://lagen.nu/1981:130#P5).

Syftet med preskription är att människor ska kunna överblicka och hålla reda på alla avtalsförhållande som berör dem. Preskriptionen förstärker rättssäkerheten och garanterar att det inte existerar några okända fordringar/skulder efter att en viss tid har förflutit. Man ska vara säker på att det inte finns gamla eller glömda fordringar som lurar i det förflutna. Betoningen ligger på okända/bortglömda fordringar. Så länge inkassobolaget fortsätter att skicka påminnelser kan fordringen och skulden inte preskriberas.

Jag hoppas innebörden av preskription blev klarare.

Med vänlig hälsing

Lucas GeislerRådgivare