FrågaEKONOMIÖvrigt12/12/2006

Kan jag behålla felaktig utbetalning?

Kan jag behålla pengarna? Jag har fått två löne inbetalningar på mitt konto på 17500 kr var som jag inte tror skulle komma till mig. Jag har anmält det till min bank. De kunde endast se vilken bank pengarna kom från. De skulle höra av sig till mig innan de drog pengarna. Det har de inte gjort. Betyder det att jag kan behålla dem? Jag hade gladeligen skattat för dem i så fall. MVH /Camilla

Lawline svarar

Hej! Nej, du kan dessvärre inte behålla pengarna. Vid misstagsbetalningar är huvudregeln är att den som betalat har återkravsrätt till pengarna. Det främsta undantaget gäller när den som mottagit beloppet ”i god tro inrättat sig”. Med detta menas att man inte haft anledning att misstänka några felaktigheter utan trott att utbetalning varit riktig och att man sedan t.ex. förbrukat summan. Du har anmält misstaget till banken och kommer således inte kunna åberopa någon god tro. Det hade du med all sannolikhet inte kunnat göra ändå eftersom lönen, som jag förstår det, inte utbetalats av din arbetsgivare utan av någon för dig okänd. Det är då svårt att påstå att man inte sett något underligt i det. Det hade möjligen varit skillnad om det var din egen arbetsgivare som gjort utbetalningen även om det inte är särskilt troligt när det är så stora belopp. Även om du inte hör något på ett tag kan det vara farligt att tro att utbetalaren inte märkt något och att du sitter säkert i båten. I rättsfallet NJA 1984 s. 280 fick en fick en utbetalare återkravsrätt trots att det gått ca. 2 ½ år sedan utbetalningen skedde. Du bör alltså inte förbruka pengarna utan antingen kontakta banken igen eller helt enkelt sätta in dem på ett särskilt konto och vänta. Mvh
Lawline RådgivareRådgivare