FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/12/2006

Felaktigt utbetald semesterersättning

Hej! Jobbade på posten som sommarvikarie i år. För några dagar sedan fick jag ett brev av dem om att jag hade fått en felaktig semesterersättning utbetald för november månad (jobbade bara på sommaren) och att de ville ha tillbaka pengarna. Kollade upp mitt kontoutdrag och såg att det hade gjorts en insättning på 1220.36 kr. Finns det något som säger att jag måste betala tillbaka pengarna?

Lawline svarar

Hej! Om någon av misstag betalar ut ett belopp till någon som inte skall ha betalning eller betalar till någon som skall ha betalning men erlägger ett för högt belopp aktualiseras en allmän princip som inom juridiken kallas för condictio indebiti och betyder ungefär ”rätt att återfå en felaktig betalning”. Enligt denna princip är huvudregeln att en sådan utbetalning skall gå åter, betalas tillbaka. Från huvudregeln finns en rad undantag särskilt när det gäller löneutbetalningar. Har den som tagit emot en betalning varit i god tro, d.v.s. inte märkt eller haft anledning att misstänka att det skulle vara en felaktig utbetalning och sedan inrättat sig efter betalningen, helt enkelt konsumerat pengarna, är det inte säkert att man behöver betala tillbaka beloppet. Detta innebär dock inte att om man har fått för mycket lön hastigt kan göra av med pengarna för att sedan slippa betala tillbaka dem, eftersom man då inte har varit i god tro. En annan viktig faktor är även hur lång tid det tar innan den som gjorde utbetalningen upptäcker misstaget. Om detta sker relativt snart talar det för att pengarna skall betalas tillbaka, upptäcks misstaget först långt senare talar det för det motsatta. Utifrån din fråga tolkar jag det som att utbetalningen gjorts rätt nyligen och att man från din arbetsgivares sida relativt snabbt uppmärksammat misstaget. Med all sannolikhet talar det för att det i ditt fall är huvudregeln som gäller och din arbetsgivare har därför rätt att få tillbaka pengarna. Mvh,
Lawline RådgivareRådgivare