hyresgästens och hyresvärdens ansvar för skada

Min fråga är vem som har ansvar för ett fönster som gått sönder. Fönstret blåste sönder. Jag hade lämnat fönstret öppnat men med en sådan där plastspärr på, denna plastspärr blåste sedan sönder, och fönstret blåste upp och sönder. Då fönstret var gammalt och dåligt skick (sedan tidigare) reparerades inte detta utan de bytte ut hela fönstret. Efter det krävde hyresvärden att jag skulle beta för det hela, när jag vägrade men hänvisning till att fönsterrepationer är hyresvärdens ansvar inte hyresgästen, svarade hyresvärden att han skulle vräka mig, då jag har viss koll på juridiken, skrattade jag åt detta och hälsade att ska bli en roligt att se han försöka med detta. Sedan dess har jag inte hört något om detta (hände 2011), fram till nu när jag självmant flyttat. Jag får nu en krav från kronofogen på detta. Jag har självklart bestridit fodran. Frågan jag nu ställer er finns någon som risk att tingsrätten dömmer till hyresvärdens fördel om han nu verkligen stämmer mig dit?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Hyresvärden har underhållningsskyldighet vid hyra av bostadsrätter, och svarar för att bostadsrätten har lägsta godtagbara standard och ska se till att utföra nödvändigt underhåll och reparationer.(se 12:15 och 12:9 JB).

Som hyresgäst är du dock ansvarig för skador som du vållar i lägenheten(se 12:24 JB), om skadan uppkommer genom vårdslöshet eller underlåtenhet. Hyresgästen har alltså en vårdplikt i att hålla lägenheten i bra skick, även om hyresvärden har ett övergripande ansvar att se till att grundläggande saker såsom vatten, värme och liknande fungerar. I ditt fall är det således en svår bevisfråga avseende vem som bör stå för fönsterreparationen. Å ena sidan har hyresvärden ett övergripande ansvar för att lägenheten är i godtagbart skick vilket bör innefatta att det finns fungerande fönster. Å andra sidan har du genom försummelse(lämnat fönster öppet) skadat fönstret så att det behövt reparation. Du bör kunna hävda att fönstret blåste sönder på grund av att det var gammalt och att det således är hyresvärden som skall ansvara för reparationen och att du inte varit försumlig då du lämnat det öppet, eftersom att ett "bra" fönster inte ska kunna gå sönder på detta sätt genom blåst. Det är dock inte helt lätt att säga hur en domstol skulle se på saken, och risken för att behöva betala rättegångskostnader vid förlust i domstol gör att det kan vara motiverat att försöka komma överrens med din hyresvärd om hur ni skall lösa frågan.

Som du säger har hyresvärden inte vräkningsgrund pga att du inte betalar, men han kan ta ärendet till tingsrätten om han verkligen anser att du ska stå för fönsterkostnaden. Visserligen har du goda argument för att han ska vara ansvarig, men helt klart är det inte varför jag rekommenderar att försöka komma fram till någon slags kompromiss. Vidare kan ni vända er till hyresnämnden som fungerar som en medlare mellan hyresgäster och hyresvärdar, se hyresnämnden.se.

Lawline RådgivareRådgivare