Huvudsaklighets- och kontinuitetsprinciperna i skatterätten

Jag vill sälja mina 20% i ett fritidshus under taxeringsvärde till mina syskon, för att slippa vinstskatten. Om de efter utköpet ger mig en gåva på 55000:- per man, kan jag hamna i konflikt med skatteverket då?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

En försäljning av en fastighet, eller en andel av en fastighet, under det taxeringsvärde som belöper på hela fastigheten, eller på andelen, ska jämlikt den s.k. huvudsaklighetsprincipen i sin helhet hänföras till gåva, vilket enligt 44 kap. 3 § inkomstskattelagen (IL) inte utlöser någon kapitalvinstbeskattning. Istället kommer dina syskon att försättas i din skattemässiga situation. Detta enligt den s.k. kontinuitetsprincipen, vilken, beträffande kapitalvinster, återfinns i 44 kap. 21 § IL. Gåvor är inte inkomstskattepliktiga, 8 kap. 2 § IL.

Ett upplägg likt det du beskriver ligger helt inom lagens råmärken och Skatteverket kommer inte ha några synpunkter på det hela.

Med vänlig hälsning,

Rikard WahlströmRådgivare