Hyresrätt - åtgärder vid brist i lägenhetens standard

Hej, vår hyresrätt sedan 1,5 år tillbaka har ett badrum fullt med mögel och en dusch som fryser! Vid flera tillfällen har vi påpekat detta men inga åtgärder har skett (förutom en byggfläkt). Vi misstänker att våra mer frekventa förkylningssymptom och ökade trötthet beror på möglet. Och den frusna duschen har lett till resekostnader (de 20 dagar hittills i vinter som vi varit utan dusch + förra vintern) och ökad elförbrukning med byggfläkten igång allt som oftast. Ljudstörningar från fläkten samt stress och tidsåtgång vid oväntade "duschresor" är andra faktorer som påverkat och fortfarande påverkar oss. Vad kan vi begära av hyresvärden vad gäller exempelvis hyra och renovering här framöver? Och kan vi kräva något för den tid som redan gått? Vi trivs bra i lägenheten i övrigt och vill såklart därför att detta skall åtgärdas så vi kan bo kvar.

Lawline svarar

Hej,

Det finns flera olika möjligheter för er att få åtgärdat bristerna i lägenheten samt för att erhålla ersättning för bristerna.

Självhjälp

Som jag förstått har ni redan kontaktat hyresvärden flera gånger utan att denne åtgärdat någon av bristerna permanent. Ni har således möjlighet att själva avhjälpa bristerna i lägenheten på hyresvärdens bekostnad (12 kap 11§ 1pt samt 12 kap 16§ 2pt JB).

Åtgärdsföreläggande
En annan möjlighet är att begära åtgärdsföreläggande hos hyresnämnden p.g.a. bristande underhåll (12 kap 16§ 2st JB). Hyresvärden får då en viss tid på sig att åtgärda bristerna. Om hyresvärden inte avhjälpt felen innan denna tidsperiod, kan vite utdömas av hyresnämnden (12 kap 62§).

Upprustningsföreläggande

En tredje möjlighet är att hos hyresnämnden ansöka om att förelägga hyresvärden med upprustningsföreläggande då lägenheten inte når upp till lägsta godtagbara standard i fråga om bl.a. personlig hygien och tillgång till dusch (12 kap 18a§ JB). Även här får hyresvärden en tidperiod i föreläggandet som åtgärderna ska vara åtgårdade innan vite kan utdömas (12 kap 62§ JB).

Hyresnedsättning och skadestånd

Ni har även rätt till nedsättning av hyran då hyresvärden brustit i sin underhållsskyldighet och även eventuellt skadestånd om skada p.g.a. hyresvärdens icke-handlande kan visas (12 kap 11§ 3-4pt samt 12 kap 16§ JB) Det belopp av hyresavgiften som hyresnedsättningen motsvarar kan ni deponera hos länsstyrelsen och underrätta hyresvärden om att ni deponerat beloppet. Efter tre månader får ni tillbaka beloppet (12 kap 21-22§§ JB). Vad gäller hyresnedsättningen, finns möjlighet att få retroaktiv nedsättning av hyran för att ni inte kunnat använda lägenheten på ett ändamålsenligt sätt sedan 1,5 år tillbaka.

Processen

Processen i hyresnämnden är gratis. Det går även vanligtvis att klara sig utan ombud i hyresnämnden. Mitt råd är således att ni vänder er till hyresnämnden med ansökan om åtgärdsföreläggande och retroaktiv hyresnedsättning.

Jordabalken (JB) hittar ni https://lagen.nu/1970:994.

Lycka till!

Vänligen,

Olle AnderssonRådgivare