FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt11/12/2006

Blir man vräkt p.g.a. för sent betald hyra?

Jag upptäckte fem dagar efter förfallodatum för hyra att jag skrivit fel kontonummer på betalningen. Jag betalade snabbt in hyran. Hos Kronofogdemyndigheten stod det "Om du betalar hyran mer än en vecka efter förfallodagen eller om du vid flera tillfällen betalar för sent (minst två gånger) kan hyresvärden säga upp hyresavtalet. Hyresrätten kan återvinnas genom att hyran betalas inom tre veckor från uppsägningen." Jag är nu orolig för om jag kan vräkas. Hur ligger det till egentligen? Hyran har alltså inkommit inom en vecka efter förfallodatum. Ingen påminnelse har skickats ut från värden.

Lawline svarar

Hej, Du kan vara helt lugn, du kommer inte att bli vräkt. Det som kan hända om hyresgästen betalar hyresrätten för sent är att hyresrätten blir förverkad enligt Hyreslagens 42 § 1 st, p 1 (Se http://lagen.nu/1970:994#R70), om betalningen dröjer mer än en vecka efter förfallodagen. I ditt fall har betalningen inkommit innan en vecka hade gått, och någon förverkandegrund föreligger alltså inte. Men även om du skulle ha dröjt mer än en vecka så skulle du ändå haft en chans kvar. Detta på grund av att du under tre veckors tid efter det att du mottagit uppsägning och en särskild underrättelse om möjlighet till återvinning, skulle ha möjlighet att betala in hyran och således återvinna hyresrätten (44 § Hyreslagen). Med andra ord kan du vara lugn, du har redan gjort vad som behövs. Vänliga hälsningar,
Carl Johan ZimdahlRådgivare